ÇOCUĞUN PSİKO- SOSYAL GELİŞİM SÜRECİ
9 – 12 YAŞ DÖNEMİ
Bu dönemde ben ve başkaları ayrımını yapmaya başlamıştır. Bu dönemde topluluk, ekip, arkadaşlık toplu yaşam önemlidir. Onun için işbirliği takım şuuru, yardımlaşma bu dönemde kazandırılması gereken hayati önemde değerlerdir. Çocuk tek başına üreteceği ve ulaşacağı noktanın sınırlılığını toplum içinde görecek ekip ve takım olunca daha üretken ve güçlü olduğunun farkına varacaktır. Bu dönemde çocukların en fazla önemsedikleri kavramlar adil olma, makul olmadır. Kayırmacılık onları rahatsız eder ve bu duruma sinir olurlar. Güven ve itimat duygusu bu dönemde gelişir. Bunun için örnek modellere ve davranışlara ihtiyaçları vardır. Bu dönem çocuğun kültüründe var olan kahramanlar ve kahramanlık örnekleri mutlaka çocuğa verilmelidir.
Bu dönemde ilhama motivasyona vizyona ihtiyaç duyarlar. Metafizik dünyaya yönelik meraklar başlar.(10-11 yaş) ölüm onların ilgisini çeker. Çocuklar ölüm duygusunu bu dönemde fark eder.
Bir topluluğa gruba, aileye, ait olma hissi gelişir. Çocuğa ahlaki ve toplumsal değerlerin verilme çağıdır. Çocuk 11-12 yaşından itibaren kendinin bir sosyal gruba ait olduğunu öğrenmiştir. İlke ve kural merkezli yaşam bu dönemde çocuğa verilmesi gereken en hayati değerdir.
Bu dönem çocuğun his ve duygu gelişiminin olduğu his ve duyguların tanımaya ve keşfetmeye başladığı dönemdir. Bu dönemde çocuklara duygularını ifade edebileceği kavramlar ve kelimeler öğretilmeli, duygularını ifade edecek ortamlar hazırlanmalıdır. Çocuklar bu dönemde çevrelerindeki insanların duygu ve hislerini anlamaya başlar.
Bu dönemde anne babaların çocukların duygularını ifade etmelerini kolaylaştırması gerekir ama maalesef bazı anne ve babalar çocuklarının duygularını kabul etmedikleri gibi, ifade ettiğinde de görmezden gelirler, alaya alırlar ve gizlenmesi yok saymasını isterler.
Farkında mıyız acaba biz büyükler kendi duygularımızı tanımada da güçlük çekeriz? Neden? Çünkü sürekli olarak duygularımızı saklamamız, gizlememiz bize çevremiz tarafından telkin edilmiştir?
Hisset – Düşün – Uygun Olanı Seç - Göster
Formülü içinde yaşadığımız çevre tarafından bizlere benimsetilmiştir. Bu yüzden bizim dünyamızda duygular gerçek, davranışlar sahte hale dönüşmüştür. Duygularını rahatça ifade edemeyen bir insan onları nasıl tanıyıp aşabilsin.
Bu Dönemin İletişim Dili
Çocukların ve büyüklerin olaylar karşısındaki duygularıdır. Pozitif ve negatif duyguları ifade eden kelimelerle iletişim kurmalısınız. Çünkü bu dönemde çocuklar hisleri ile algıladıklarını hatırlarlar ve duygu yönü ile etkileşim içine girerler onun için bizim de onlarla konuşurken duygularımızı yansıtarak konuşmamız çok önemlidir.
Bu Dönemde Çocuk İçin En Önemli Anahtar Gıda
Doğru modeldir.
Bu Dönemde Çocuk İçin En Önemli İkincil Gıdalar
Adaletli olma
Makullük
Şefkatli olma
Dürüstlük
Çevremizdekilere yardım ve ilgi
Uyumluluk
Yeni denemelerde bulunma cesareti verme
Bu Dönemde Çocuk İçin Öldürücü Zehir
Bu dönem çocuğun örnek model aradığı bir dönem olduğu için "Benim söylediğimi yap, yaptığımı yapma" anlayışı en öldürücü zehirdir. Çocukta güven ve itimadın gelişmesini engeller.